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Item
1678
Artist

Mabel Alvarez

Origine
Canada
Description

Attributed to : Mabel Alvarez (study of)
Art: In Madrid Royal Museum
Interpretation of:
Alonso Sanchez Coello, Isabelle Clara Eugenia, 13 year old - Size: 31 1/2 x 19 1/2

Condition*
Beautiful condition -
Measurements
Oil on board - 31.5x19.5 inch -  Frame 25x38  inch - Wood gold gilded varnish.
Photography
Provided by Antique, collectibles & Vintage Interchange
Location
Montréal, Canada
Valued

Original Art including Frame*: Suggested Price: $2,500. CA. (*Estimated replacement price of original frame: $240.00 CA)   

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rollins history
  Mabel Alvarez (1891-1985) :

Mabel Alvarez (28 novembre 1891 - 13 mars 1985) était une peintre américaine. Ses œuvres, souvent introspectives et de nature spirituelle, et son style sont considérés comme un facteur contribuant au mouvement modernisme et impressionnisme californien du sud de la Californie.

Elle est née dans une famille espagnole importante qui vivait sur l'île d'Oahu, à Hawaï. Son père, Luis F. Alvarez, médecin, a été impliqué dans la recherche sur la lèpre commencée par le légendaire père Damien. Son frère, Walter C. Alvarez, se distinguera plus tard en tant que médecin et auteur. Son neveu Luis Alvarez (fils de Walter), a été lauréat du prix Nobel de physique. La famille a déménagé à Los Angeles, en Californie, quand Alvarez était jeune.
Alvarez fait preuve de talent artistique à un jeune âge et s'inscrit en 1915 à l'Art Students League de Los Angeles, où elle connaît un succès immédiat. Elle a peint une grande fresque pour l'exposition Panama-Californie à San Diego, pour laquelle elle a remporté une médaille d'or. Alvarez a fréquenté l’école d’illustration et de peinture de William Cahill à Los Angeles et a dessiné un portrait au fusain d’une femme de profil utilisé par l’école pour la couverture de son catalogue.
Son premier portrait a été exposé au Los Angeles Museum (maintenant le Los Angeles County Museum of Art) en 1917, un musée avec lequel elle a maintenu une relation étroite jusqu'à sa mort. En tant que jeune femme, elle a été influencée par les écrits philosophiques de Will Levington Comfort, qui a épousé les principes de la théosophie et du mysticisme oriental.
Lors d'une exposition en 1919, Alvarez remporta le troisième prix noir pour son interprétation d'une tête d'enfant intitulée "Carmen". En 1923, elle remporte le prix de la meilleure figure-peinture pour son œuvre Autoportrait lors de l'exposition de printemps au Los Angeles Museum.
Dans les années 1920 et 1930, ses œuvres ont été fortement influencées par Stanton MacDonald-Wright et Morgan Russell du mouvement synchromiste, qui restera son professeur pendant plus de 20 ans. Ces premières peintures basées sur son intérêt pour le symbolisme, l'Art nouveau et l'impressionnisme. En 1922, elle est devenue membre du Groupe des Huit, avec Clarence Hinkle, Henri De Kruif, John Hubbard Rich, Donna N.Schuster, E. Roscoe Shrader, Edouard Vysekal et Luvena Buchanan Vysekal Ce Groupe des Huit a été organisé en grande partie par Luvena Buchanan Vyeskal et Edouard Vyeskal, et le groupe avait une base dans le mouvement artistique progressiste en Californie.
En août 1941, elle présenta une exposition personnelle au musée du comté de Los Angeles qui présentait des peintures aux couleurs vives qu'elle avait créées pendant son séjour à Honolulu. Il y avait des preuves de son séjour à Hawaï parce que beaucoup de ses peintures présentaient différents aspects que l'on trouverait dans la vie insulaire, comme la robe, la nourriture et les plantes. Plus précisément, l'une des caractéristiques de cette exposition était une grande nature morte représentant un fruit sur une table.
En 2001, son travail a été exposé à la Mission San Juan Capistrano en Californie, aux États-Unis.
La couleur principale qu'Alvarez utilisait pour s'exprimer était le vert qui représentait pour elle la joie, l'amour, l'espoir, la jeunesse et la gaieté. Ces couleurs ont été jouées sur une scène de toiles sous la forme d'idéaux et d'archétypes universels: l'enfant, la jeune fille innocente, la tentatrice, l'épouse fidèle, le chercheur spirituel, l'esprit terrestre dans les limbes et l'esprit libéré qui a transcendé Les contraintes de la Terre.
Alvarez a peint dans ses soixante et soixante-dix ans. Ses œuvres comprenaient l'impressionnisme, ainsi que des figures, des natures mortes et des portraits. Ses dernières pièces sont axées sur des thèmes religieux et symboliques.
Les dernières années de sa vie ont été passées dans un appartement de retraite, puis dans une maison de retraite. Elle est décédée le 13 mars 1985, à l'âge de quatre-vingt-treize ans à Los Angeles.
Collections notables
• Musée d'art d'Honolulu, Honolulu, Hawaï
• Musée d'art de San Diego, San Diego, Californie

rollins history  Attributed to early work -Attribué comme oeuvre en début de carrière

Mabel Alvarez (November 28, 1891 – March 13, 1985) was an American painter. Her works, often introspective and spiritual in nature, and her style is considered a contributing factor to the Southern California Modernism and California Impressionism movement.

She was born to a prominent Spanish family who lived on the island of Oahu, Hawaii. Her father, Luis F. Alvarez, a medical doctor, was involved with the leprosy research begun by the legendary Father Damien. Her brother, Walter C. Alvarez, would later distinguish himself as a physician and author. Her nephew Luis Alvarez (son of Walter), was a Nobel Prize winner in physics. The family moved to Los Angeles, California when Alvarez was a youth.
Alvarez demonstrated artistic talent at a young age and 1915 enrolled in the Art Students League of Los Angeles, where she enjoyed immediate success. She painted a large mural for the Panama-California Exposition San Diego, for which she won a Gold Medal. Alvarez attended William Cahill’s School for Illustration and Painting in Los Angeles and drew a charcoal portrait of a woman in profile used by the School for its catalog cover.
Her first portrait painting was displayed at the Los Angeles Museum (now the Los Angeles County Museum of Art) in 1917, a museum with which she continued a close relationship until her death. As a young woman, she was influenced by the philosophical writings of Will Levington Comfort, who espoused principles of Theosophy and Eastern mysticism.
At an exhibition in 1919 Alvarez won third Black prize for her rendering of a child's head entitled "Carmen." In 1923 she won a prize for best figure-painting for her work Self-Portrait in the spring exhibition at the Los Angeles Museum.
In the 1920s and 30s, her works were heavily influenced by the Synchromist Movement’s Stanton MacDonald-Wright and Morgan Russell, who would remain her teacher for over 20 years. These early paintings based on her interest in Symbolism, Art Nouveau and Impressionism. In 1922 she became a member of the Group of Eight, along with Clarence Hinkle, Henri De Kruif, John Hubbard Rich, Donna N. Schuster, E. Roscoe Shrader, Edouard Vysekal, and Luvena Buchanan Vysekal This Group of Eight was organized largely by Luvena Buchanan Vyeskal and Edouard Vyeskal, and the group had a basis in the progressive art movement in California.

rollins history  Portrait of Herman Kalahele by Mabel Alvarez, oil on board, 1939

In August 1941 she had a one-woman exhibit in the Los Angeles county museum that featured paintings of bold color she created while she was staying in Honolulu. There was evidence of her stay in Hawaii because many of her paintings featured different aspects that one would find in island life, like the dress, food and plants. Specifically, one of the features of this exhibit was a large still life that depicted a fruit on a table.
In 2001 her work was exhibited at Mission San Juan Capistrano in California, U.S.
The primary color that Alvarez used to express herself was green which to her represented joy, love, hope, youth and mirth. These colors were played out on a stage of canvasses in the forms of universal ideals and archetypes: the child, the innocent maiden, the temptress, the faithful wife, the spiritual seeker, the earthbound spirit in limbo, and the liberated spirit that has transcended Earth's constraints.
Alvarez painted into her sixties and seventies. Her works included Impressionism, as well as to figure, still-life, and portrait painting. Her late pieces are focused on religious and symbolic themes.
The later years of her life were spent in a retirement apartment and then in a nursing home. She died on March 13, 1985, at the age of ninety-three in Los Angeles.
Notable collections
• Honolulu Museum of Art, Honolulu, Hawaii
• San Diego Museum of Art, San Diego, California

Alonso Sánchez Coello (1531 – 8 August 1588) was an Iberian portrait painter of the Spanish and Portuguese Renaissance. He is mainly known for his portrait paintings executed in a style, which combines the objectivity of the Flemish tradition with the sensuality of Venetian painting. He was court painter to Philip II.

rollins history

Isabella Clara Eugenia (Spanish: Isabel Clara Eugenia; 12 August 1566 – 1 December 1633), sometimes referred to as Clara Isabella Eugenia, was sovereign of the Spanish Netherlands in the Low Countries and the north of modern France with her husband, Archduke Albert VII of Austria. Their reign is considered the Golden Age of the Spanish Netherlands. Isabella was one of the most powerful women in 16th- and 17th-century Europe.

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